Wednesday 20 January 2016

Jadilah Seperti Cawan

Halo Bro, Sis. Apa khabar u guys. Semoga sihat selalu . Memandangkan kebanyakkan penyakit bermula dari diri kita sendiri. Jadi lebih elok lah kita jaga kesihatan sebaik mungkin time kita sihat walafiat ni. Tak salah pun layan diri kita ni lebih sikit, belai lebih sikit. Untuk diri kita dan orang yang kita sayang kita. Yang untung nya kita, mana tak nya, nak buat kerja senang, nak berbakti senang nak beribadat pun senang. Tak gitu kau???

Omak kesayangan aku susah sangat nak minum air masak. Sebab dia ada teori dia sendiri berkenaan dengan minum air. Teorinya mengalahkan health  physician. Boleh terima pakai sebab teori mak  tu berkenaan dengan kehidupan selalunya  hampir 99.9% daripadanya adalah tepat. Bagi aku, dia lah doktor, dia lah cikgu, dia lah lawyer, mak aku juga engineer dan mak aku hijau.

Baiklah semua, cuba bayangkan kita sama-sama pergi pergi minum kat sebuah restoran. apabila minuman sampai, kesemua cawan mempunyai bentuk yang berlainan. ada yang lonjong, ada yang tinggi, ada yang gemuk, ada yang cantik tapi kotor, ada yang warna hitam, putih, biru, ada yang kaca dan ada yang plastik. tapi air kat dalam gelas tu semuanya sama je, sama rasa dan sama warna.

Agak-agaklah kan, yang mana satu yang kita akan pilih? Pilihlah sekarang. Mesti ada yang ambil yang kecil, ada yang ambil besar, ada yang ambil putih dan macam-macamlah. So sekarang, cuma tinggal nak minum aje kan. Bila minum, kita semua rasa air yang sama je, semua exactly sama.

Begitulah hidup kita ni kan, Kita ni hanya memilih yang cantik pada pandangan kita aje. Kita tinggalkan yang tak berapa cantik. Padahal itu yang menjadi masalah dan tekanan dalam hidup kita.

Hakikatnya, kita perlukan air bukan cawan. Betul tak? Kita tak sedar kita pilih cawan yang cantik aje, yang buruk kita tinggalkan. Hidup inikan ibarat air, manakala kerja, duit, pangkat pulak ibaratkan macam cawan. Tengok lah cawan tadi tu, macam-macam rupa, macam-macam warna. Kalau kita hanya tumpu perhatian pada cawan, kita tak akan ada masa untuk menikmati dan menghargai air. Betol kan?
 
Sebenarnya, tak suruh jadi seperti cawan pun, tapi jadilah seperti Rashid. K bai !
















No comments:

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.