Monday 18 January 2016

Kamu Bernafsu Besar?

Hi Beb!

Happy selasa. For me everyday is happy and wonderful, but everyday may not to be good, but there is something good in everyday.

Hari-hari kena cari hikmah. Kalau tak cari hikmah, memang kita nie asyik-asyik la tak puas hati dengan macam-macam ragam kehidupan. Itu tak kena ini tak kena, padahal apa yang terjadi tu pastilah ada kebaikan disebaliknya kan. Kita ni kadang-kadang terlupa, kufur nikmat. Dah terantuk, baru nak teradah. kita semua ni sama saja. cuma yang penting, hari-hari la muhasabah diri. apa yang terjadi dalam kehidupan bukan untuk kita tengok pada orang, tapi refleksi diri kita balik. Baru la kita jadi manusia yang lebih baik untuk esok esok esok dan esok hari. 

Diselubungi perkara negatif sesuatu yang kita nak elakkan. Berhadapan dengan orang negatif, lagi lah kita nak elakkan. tapi nak buat camana, selagi bergelar manusia yang duduk dekat planet bumi ni, macam ni lah. nak orang ikut kehendak kita, memang sampai mati pun memang takkan dapat la. Kita sendiri kot kena ubah cara hidup kita agar semua perjalanan hidup kita smooth, tenang and good-good gitu.

Sebut tentang sikap negatif tiba-tiba teringat kisah Armada Yang Hilang. Kisah ni berkaitan dengan kisah kerajaan Mongol yang ditadbir oleh Kublai Khan yang hebat gile tapi ... hehehehe....  sifat tamak Kublai Khan mengakibatkan kemusnahan teruk kerajaannya, sekaligus memberi tamparan tamparan hebat kepada selurul Mongol.  Tak salah kita ni bernafsu besar, tapi kena ikut kemampuan kita sendirilah. Sama lah macam orang yang nak berpoligami, kalau tak mampu, haram jadinya. Samalah alkisahnya orang Mongol yang seperti  kita semua tahu dorang ni memang hebat berperang di darat, tapi bukan dilaut. Biasalah manusia dan kehidupan ni, macam itu lah. Kurang tang tu, lebih tang ni. Itu normal. Kita nak expect kita mampu buat semua, itu bukan kitalah. Kita kena faham keupayaan diri sebelum buat sesuatu yang besar. Kalau main terjah aje, memang macam-macam lah jadinya. 

Ok back to story Kublai Khan yang mempunyai tentera yang hebat di darat ni. Sepatutnya dia dan konco-konconya tak menyerang Jepun, sebab dia sendiri tahu kehebatan tenteranya hanya menunggang kuda. Bukan menunggang kapal perang iaitu bukan di laut. Kalau nak menunggang kapal  pun it may take satu tahun untuk lebih mahir.  Ini tak, dia terburu-buru tak bijak sama sekali, tergesa-gesa menyerang dan kalah di tangan Jepun walaupun kita tahu tentera Jepun bukan hebat manapun, setakat samurai jepun tu.. Ahaiiii.. Orang tak cerita punca kenapa tentera Kublai Khan ni kalah. Tapi orang cerita tentera Kublai Khan Kalah di tangan Jepun. hakikatnya, kekalahan tentera Mongol berpunca dari ribut yang kuat semasa dorang otw ke Jepun.

Ahli sejarah buat research kenapa Kublai Khan n the gang tewas teruk sekali sedangkan armada yang di ketuai Ara Khan tu amat besar. Dengan 140000 askar dan 4400 kapal perang, kalau diikutkan seluruh jepun boleh tewas sebagaimana China, Rusia, Turki, Parsi dan lain-lain negara dengan begitu mudah. 

kajian ahli arkeologi pula membuat kesimpulan, kapal Mongol tenggelam dengan mudahnya apabila dipukul ribut disebabkan kapal yang mereka gunakan tidak kukuh dan dan dibuat dengan tergesa-gesa serta ada konspirasi. Kapal-kapal tu di buat oleh orang China. Dorang buat main cincai aje. Reka bentuk tak sesuai untuk tempuh lautan bergelora. Mungkin speksifikasi kapal tu, ala-ala bot nelayan la kot. Thats why terjunam begitu dasyat sekali.

Itulah kita ni, belajar dari sejarah. Pengalaman-pengalaman hidup kita ini pun sejarah. Jangan ghairah dan rakus sangat. Bercita-cita besar itu boleh. Tapi biarlah munasabah. Tergesa-gesa membuat sesuatu keputusan selalunya akan menjadi punca segala malang.

Kita ni sebenarnya tidak bodoh tau, sebenarnya kita kelihatan bodoh kerana kita yang membenarkan diri kita kelihatan bodoh.






No comments:

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.