Wednesday 16 December 2015

Epilog Seorang Manusia

Otw pergi kerja : 6.45 a.m : 

Jarak dari rumah ke pejabat lebih kurang 1.2km. Jadi, boleh lah layan 1 ke 2 lagu. Aku cuba manfaatkan waktu senggang aku sekitar 10-15minit itu untuk diisi sepenuhnya dengan ilmu, kehidupan, rasa syukur ketenangan, kasih sayang, dan muhasabah diri. Sememangnya permulaan kehidupan kita seeloknya diisi dengan perkara-perkara yang positif agar kehidupan seharian kita penuh dengan makna lagi keberkatan. Sebab itu Rasulullah kita, akan membaca Quran sebelum subuh, Tahajjud, Qiamullail, dan bangun seawal pagi untuk beribadah kepadaNya. Tiada apa yang bisa menenangkan fikiran selain menyerah diri sebulat-bulatnya kepada Sang Pencipta.Kehidupan ini bukan sampai kemana pun, yang mana kita sedang lihat ini, ini sajalah kehidupan. Syukur sangat dengan kehidupan hari ini, apa yang Dia kurniakan, cukup baik untuk diri aku. Kasih sayang, ketenangan, ujian.. biasalah ujian semua orang ada kan. Just rilax and calm, thats enough. Hari ini ada insan baru yang hadir dalam kalangan insan yang aku sangat sayang. Mudahan bahagia dunia akhirat. Welcome my baby girl. Alhamdulillah. Time otw pergi kerja, tiada channel radio yang aku pilih melainkan, ikim fm. Ilmu, manfaat dan kepelbagaian membuatkan aku rasa, radio ini sangat bagus sejak dari dulu menjadi penyejuk halwa telinga ramai orang sejak 13 tahun ditubuhkan. Padahal masa awal penubuhan station radio ini, gusar juga penyampai radio untuk memikul amanah demi menyampaikan ilmu dalam konteks dakwah dan pecah kepala juga dorang fikirkan lagu apa yang nak diputar, rancangan apa yang nak di keudarakan dalam ruang lingkup yang terbatas untuk garap kreativiti sangat mencabar sekali. Sekarang ini, nah.. More than better.

Sedang asyik putar setereng, tiba-tiba aku dengar satu lagu yang sweet, simple and catchy but meaningfulness dalam kehidupan ini. Untuk muhasabah diri aku sendiri yang sentiasa lupa sebenarnya. Astagfirullahalazim.


Lagu : Epilog Seorang Manusia , Fitri's Clique

Kadangkala kita rasa diguna
Demi kepentingan mereka
Kadangkala kita rasa terhina
Rasa kerdilnya di dunia
Rasa bersendirian


Biarkan kita rasa susah
Jangan biar kita susahkan mereka
Terbitkan keikhlasan hati
Walau kita tak pernah di hargai

Kehidupan diibarat roda
Yang berputar-putar                         
Mencari destinasi


Oh langit
Tak selalu cerah
Tak selalu mendung
Senyumlah sentiasa
Jangan sedih


Ada yang rasa diri hebat
Jalan dongak ke langit
Pandangan semua orang salah
Dia saja yang betul

Megah berkata-kata
Namun kosong bicara


Astaghfirullah al Azim





                                   Sunrise, Putrajaya. Best Pic by Mr Shidi.

2 comments:

data:comment.author/> said...

Wahh terharunye pic i yg x seberapa ni cik sofea share dlm blog ni..btw thanks miss jelita sofea : )

data:comment.author/> said...

Wahh terharunye pic i yg x seberapa ni cik sofea share dlm blog ni..btw thanks miss jelita sofea : )

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.