Monday 15 February 2016

Deyyyy... Hutang Kasi Bayar lahh..

Hai u guys,

Hepi tak hari ini? Kalau tak hepi, buatkan je la hepi ok.Kalau hepi jangan pura-pura tak hepi pulak. Pelik bonar tu. Ada orang tak hepi sebab dia ada hutang, sana hutang, sini hutang  sampai hidup pun jadi tunggang langgang. Hidup memang macam ini lah kan. Kita ini, kalau tengah duit banyak, gaji beso, mulalah macam-macam orang datang. Suruh beli itu, beli ini. Masuk skim itu, skim ini. Masuk MLM dan macam-macam lah. Time kayo, semuanye ngaku sedara. Time tak kaye, sedara pun tak ngaku sedara. Yang sedih, kerana tak kaya, bini pun lari. Katanya "lebih baik aku kahwin dengan bangla dari aku bersuamikan lelaki yang miskin dan kedekut tahi kucing macam kau". HooOOooo.. Time dia kaya dulu, kemain lagi kau ngurat dia pagi petang siang malam. Bila dia kedekut by that time, kau kata.. "Aku suke dia, sebab dia pandai berjimat".

Hidup ini kadang kala mudah, kadang kala susah. Jadi yang terbaik, kita anggap je hidup ini mudah. Jangan buat kehidupan kita penuh dengan complicated. Kerana, apa yang kita sangka, itulah yang kita akan dapat.Make everything simple, semuanya pasti akan jadi baik-baik aja.Thats all.

My Sister kesayangan, aku gelar dia Roro. Aku tahu dia tak suka sangat nama tu. Tapi itula yang paling aku suka panggil. Hahhaha.. Padan muka.. Kat ofis Roro ada seorang senior, namanya Hj Hamzah Bin Hj Kasim. Masih terngiang-ngiang kata-kata beliau di telinga , kalau tak hutang, binatang lah. Betul la kan. Ada ke manusia dalam dunia ni tak ada hutang. Semua ada kan. Hutang duit, hutang budi, hutang puasa. Hutanglah tu.Yang masalahnya sekarang, kita yang kakitangan kerajaan ni mudah sangat buat hutang dan suka sangat berhutang. nak tahu kenapa? jawapannya sebab peluang nak buat hutang tu memang mudah. Akhirnya, yang susah , kita juga. bagus juga la pihak bank negara perketatkan term n condition untuk buat personal loan dan memendekkan jangka masa meminjam dari 25 tahun kepada 10 tahun. Memang bagus sangat. Memang la kita nampak macam sikit installment bulanan, tapi dari aspek lain, segalanya menjerumus kepada kesusahan kita sendiri untuk jangka masa panjang.

Hutang kena bayar. Sekali lagi nak bagitahu, hutang kena bayar. Adakalanya kawan-kawan kita, slumber je minta pinjam seratus dua. Kita pun tak ada la nak berkira sangat setakat seratus dua tu. Kita boleh halalkan je. tapi yang sakit hati, bila bab meminjam, dia la no.1. Lepas meminjam batang hidung pun tak nampak,  ajak keluar minum pun dia buat dont know. Apa raaaaa.. .

Deyyyy thambi, sini mau bagi tau, Hutang misti bayar deyyy. Tak bayar kalu akhirat jumpa lah.Tak faham atau buat-buat tak faham.

Jadilah manusia yang merdeka dari hutang. Sebabnya orang yang beri hutang tu, ada option untuk menghalalkan hutang atau tidak. Kira-kiranya payah sekali. Bukan di dunia sahaja, tapi nun di akhirat sana. kalau hutang kat sini tak selesai, di akhirat sana kita kena cari orang yang kita berhutang itu di sebalik lautan manusia. Selagi tak settle, selagi itulah tak masuk syurga. Itu kalau kita masuk syurga, kalau neraka pulak? Maka ke nerakalah jawabnya.

Jadi, anda anda dan anda yang ada hutang, maka selesaikan lah hutang anda. kalau tak mampu lagiuntuk selesaikan, niat untuk selesaikan hutang itu harus di tanam sungguh-sungguh dalam hati di samping berusahalah. Niat tu kena ada, jangan niat tak nak bayar hutang pulak. Memang nahas lah kau. Jadi bagi sesiapa yang bagi kawan pinjam seringgit dua tu,eloklah di halalkan. Singgit dua pun nak cari sampai lubang cacing, kau apa hal? Jika anda tak halalkan, anda juga yang susah, elok nak masuk syurga, tapi terpaksa delay berikutan orang yang pernah berhutang dengan anda sedang mencari-cari anda untuk mohon halal dari anda. See?

Pernah dapat kawan yang asyik-asyik nak pinjam pinjam pinjam. Kita kesiankan orang. Kadang-kadang langsusng tak tahu beza samaada orang yang pinjam itu betul ke atau berdrama swasta? Pandai-pandailah kita menilai okay. Yang menipu ni kadang-kadang bagus juga kita ajar kaw-kaw sama dia. Bukan niat nak zalimi, cuma niat kita tak mahu galakkan dia tipu orang lain juga. Tak gitu?



Bagi anda yang ada hutang rumah, kereta dan hutang yang besar-besar, eloklah ambil insurans sekali. Tak lah masalah sangat bila anda mati nati, takde lah anak bini nak tolong settlekan hutang anda tu kan. Mungkin tak ada masalah sangat di sana. Well, semua orang ada hutang. Dengan Allah pun kita berhutang. Cuma kita jer lagha, tak pernah sedar yang diri tu penghutang. Astagfirullahalazimm...



















No comments:

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.