Tuesday 14 June 2016

RONGGENG TIPU BOS

Assalammualaikum, selamat berpuasa geng. Ade yang Tak pose ke? Iee teruknya... Wrong geng.. Ronggeng,..

Harap-harap bos tak baca la blog ni ye bos. Banyak rahsia dalam ni. Kuruk-kutuk bos pun ada. Sorry ya bos. Tak sebut nama pun takpe. Bos ramai kat Kementerian ni. Well.. Hahahahha..

Korang, berapa ramai dalam kalangan korang selalu tipu bos? Tak sakit, cakap sakit. Malah lagi buruk , pergi beli MC lak tu. Kalau kat Putrajaya ni, mostly kakitangan kerajaan mana yang pemaleh dan tak jujur kerja tu, pergi beli MC kat Klinik Jessy Balakong. Marah ke sebut nama klinik tu? Marah la.. Nak saman? Saman la. Ewahhhh.. Ewahhhh.. nak saman hakak pulak yerr... Hahahaha.. Tiba-tiba hormon adrenaline berada diatas paling puncak bila rasa macam nak marah meluap-luap.. Hahahah.. 

Lagi-lagi-lagi, apa lagi korang tipu bos,? Lambat sikit cakap pergi kelinik. Padahal membungkang kat rumah kan. Kalau korang yang jenis suka ngaku salah  " Bos, saya lambat,  tertidur bos, baru terjaga", itu bagus, dia jujur. 

Kalau kita bos, haruslah kita nak staff kita proaktif, produktif. Bukan sikap negatif macam tu kan. Sama je sesiapa pun begitulah. Kann?

Macam today, bulan-bulan puasa. Wah slumber badak je kita nak angkut kawan-kawan kita keluar shopping raya sama-sama kita time bulan-bulan posa gi ni, kek kulompo lak tu. Haloo.. Dah la bulan pose. Korang pose ke tak ni ? Dah la pose, kluar time kerja tanpa mintak izin, shopping lak tu sampai 5 jam. Korang dah kenapa ni ha? Macam tak  cukup masa sangat nak bershopping. Yang paling tak best, boleh pulak kita ajak kawan-kawan yang sama wrong geng pergi buat kerja tu secara berjemaah. MashaaAllah... Kalau jadi apa-apa kat korang di tengah-tengah jalan nanti.Tak tahu la apa nak jadi. Takde masalah, pergi cari masalah. Masalah dengan majikan, masalah dengan keluarga, masalah dengan diri sendiri dan masalah dengan Tuhan pulak tu. Semua tu cari penyakit namanya.

Dua-tiga hari ni kebelakangan ni, hari-hari ada je kemalangan meragut jiwa. Macam last two days time balik dari kerja, ada je aku nampak kemalangan maut depan mata. Kemalangan yang melibatkan Kereta toyota Avanza dan proton saga. Mangsa meninggal. Punca kejadian, kereta proton saga yang dipandu remaja umur awal 20an melanggar belakang Toyota  Avanza pada laluan yang sama. Pemandu Avanza yang berusia 50 tahun maut ditempat kejadian. Innalillahhh.... Aduhhh Ya Allah, cukup muhasabah diri. Hari ini kita gelak ketawa dengan kawan-kawan kita, gerenti ke esok kita ada? Kalau meninggal dalam keadaan baik tak apa la juga. Kalau dalam keadaanyang Allah tak redha? Aduhh aduhh sayang... Nauzubillahiminzalik..

Jadi kawan-kawan yang dikasihi sekalian,time-time pose ni jangan la excited sangat  nak tipu tipu bos macam-macam. Kalau sakit, bagi tahu sakit. kalau kereta rosak, bagitahu kereta rosak, janganbagitahu benda lain lak rosak, hehehe. Risiko tinggi sangat kalau kita buat perangai ikut nafsu kita jer. 

Beringat-ringat berpesan-pesan, untuk kebaikan. Marah bukan kebencian, tapi tanda sayang.


 Image result for sayang BosImage result for sayang Bos





No comments:

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.