Sunday 10 January 2016

Monday Is Not Always Blues

Ramai orang kata, budak keje gomen kalau datang kerja, takde lain la. Buat rilax buat peace. Dan orang gomen lak bila berurusan dengan orang swasta , ada yang kata " Apa punya service la bagi, cuba la muka elok sikit , attitude elok sikit,  tak profesional langsung. Kena pergi kursus ni baru bijak sikit". 2 x 5, 5 x 2 jer. As long as kita kat Malaysia, camnilah budaya, suka ikut perangai saka yang tak elok tu. Tapi tidak lah terkecuali ada yang bagus, profesional, budaya korporat dan kerja berpasukan yang sangat bagus terutama Kementerian Kesihatan Malaysia lah kan. Kalau ada isu pun, isu minor ajer. Tapi sekali isu keluar, rosak susu sebelanga. Padahal  tak pernah di buat orang masak susu  dalam belanga.  Sedangkan komitmen budi baik kita di lupakan. Biasalah manusia, nak harap orang hargai kerja kita, memang bukan kat planet namanya bumi lah. Hee heee.. Chill Chill out..

Today is Monday. Tak pernah rasa monday  blues. Teringin juga nak rasa. Tapi emmm taknak lah. Macam sengaja pulak nak create sesuatu yang spoil bila kita mulakan minggu ni dengan sikap blues blues yang slow, lembab, lengai, mengantuk, malas. Hapakabendalah haii.. Hidupkan sebuah pilihan, derita pun sebab kita yang pilih, bahagia pun sebab kita yang pilih. Jangan lah pulak ada yang kata derita itu sebab takdir, bahagia pun sebab takdir. Takdir boleh berubah dengan doa.Teruskan berdoa berdoa dan terus berdoa. Bukan Allah tak tahu, tetapi sebab Allah Maha Mengetahui, dan sebab setiap pengetahuan Allah itu tidak silap.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” 

Tak suka Monday blues. U know y, kerana bagi aku pengakhiran yang bagus bermula dari pemulaan yang bagus. Thats all. Dont ask me, why pagi-pagi Monday che peah buat happy-happy ketawa-ketawa. kadang-kadang tak rasa nak ketawa sangat pun, tapi saje buat buat ketawa. Bukan apa, sengaja nak create mood dan nak bagi mood happy gile berjangkit kat orang lain yang ada penyakit Monday blues and mondomm pagi-pagi. 

Ada satu celita dulu-dulu , pasal  my sister time nak pergi skool , mesti dia akan start dengan menangis. Uwargghhh uwargghhh kira-kira setengah jam gitu lah. Tah amenda tah dia fikir sampai setiap pagi macam tu. Lepas kena pelempang dengan abang sulong, boleh pulak dia bangun mandi dengan gumbira. Siap singing singing and humming-humming dalam bilik air ala-ala karaoke jamban gitu. Well, manusia ini macam-maca cara nak bagi dia suddenly jadi booster untuk jadi progresif. Ada orang, jenis kena bagi sakit dulu baru lah wake up, tersedar dari lamunan tidur atau lamunan kehidupan a.k.a orang yang sentiasa hidup dalam zon selesa. Kalau tak dapat sakit, tak dapat nangis, tak dapat sedih, tak dapat susah, tak dapat perit. Hemmm.. macam itu-itulah dia. Langsung tak ada kemajuan. Naik muak tengok.

                                                          Kerja perlukan chill chill

Wokay la wokay la. Dengan segala hormatnya, saya nak mula kerja dengan pesanan untuk kalian semua, kerja bagus-bagus, jangan ponteng-ponteng, bangun mesti awal-awal, jangan curi-curi tulang, curi-curi tengok atau intai intai anak dara atau jando jando, jangan asik makan-makan sajo , kojo tah ai kemano. Satu lagi pesanan yang sangat penting, jangan tolong kawan punch kad. Dia lambat, lantak pi kat dia. Dosa tau tolong orang berbuat dosa. Dah double dosa namanya tu. Tak mau lah che peah. Tak suka.Yang paling penting, jangan lawan cakap bos. Sebab bos is always right, macam my darling little gummy bear cakap " Kalau bos mengaku salah, itu ada sesuatu yang tak kena pada bos tu, buang tabiat nak .....pos " I tak cakap nak mampos okay. Mungkin nak monopos .. Haaa no no no negative mental attitude here.



                                                   Bos is always right. Just Shut up!

                                                 Sori, terambil gambar sendiri. Takpekan takde motif.

Ok sayang.. ehh sayang pulak..  Pening la baca tulisan ni.. .. Adioss..




No comments:

PETUA UNTUK HINDARI NYANYUK - DR HAMID ARSAT

Bolehkah mengelak penyakit nyanyuk ketika usia tua? Nyanyuk ini disebut dalam bahasa orang putih sebagai Alzheimer. Dalam bahasa M...

 
Copyright © 2017 Xhundara By Defea. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.